Op 13 mei 2024 heeft een journalist van NRC een klacht ingediend bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding.
Aanleiding voor de klacht was de wijze waarop het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid haar verzoek om informatie behandelde. Het Adviescollege is daarmee verzocht te bemiddelen tussen de journalist en het ministerie.
Resultaat van de bemiddeling
De bemiddeling zorgde ervoor dat de journalist een duidelijker beeld kreeg van de gang van zaken bij het ministerie, en het ministerie kreeg meer begrip voor de positie van de journalist.
Ook sprak het ministerie de intentie uit zo snel mogelijk te beslissen op het Woo verzoek. Het ministerie van SZW heeft uiteindelijk medio juni een besluit genomen op het verzoek van de journalist, waarna de stukken, na de twee weken periode, begin juli naar de journalist zijn gestuurd. Dit heeft geleid tot publicaties in NRC en De Limburger op 13 september 2024.
Tot slot
Een belangrijke algemene les uit deze bemiddeling is dat een goed en continue contact met een verzoeker essentieel is als je als overheid dienstbaar en betrouwbaar wil zijn. Verzoekers hebben veelal geen idee wat de status is van hun Woo-verzoek en hoe het interne proces is vormgegeven. Houd hen daarom op de hoogte van de voortgang en betrek hen bij het hele proces. Zorg daarbij dat je als behandelaar open bent over (ook toekomstige) processtappen die nodig zijn om tot een besluit te komen. Dit contact draagt bij aan het onderlinge begrip en vertrouwen. Het Adviescollege is in dit verband verheugd dat door het ministerie in de bemiddeling is toegezegd dat de lessen omtrent communicatie ook gedeeld zullen worden met alle ambtenaren die zich binnen het ministerie met Woo-zaken bezighouden.
Het Adviescollege wil tot slot de journalist en het ministerie van SZW bedanken voor hun inzet en open houding tijdens de bemiddeling.