Volgens de Wet open overheid (Woo) heeft iedereen recht op informatie van de overheid. Omdat niet iedereen dat recht ook krijgt, stelde de regering onder meer het Adviescollege Openbaarheid en Informatievoorziening (ACOI) in. Dat adviseert ‘gevraagd en ongevraagd’ én het bemiddelt. Dat laatste is best bijzonder voor een adviesorgaan, want meestal adviseert het alleen. Hier was blijkbaar méér nodig.

Inmiddels is het ACOI twee jaar en ruim dertig bemiddelingstrajecten verder en is er het nodige te vertellen over alle ervaringen. Dit artikel bevat een overzicht van die ervaringen aan de hand van de aantekeningen en verslagen van de Woo-bemiddelaars.

Wie een verzoek om overheidsinformatie indient onder de Woo, zou na een week of zes de gevraagde informatie in handen moeten hebben. Dat gaat lang niet altijd goed. Omdat termijnen worden overschreden, de communicatie wordt verbroken, of omdat informatie niet vindbaar blijkt, of wordt weggelakt. Je kunt dan natuurlijk een klacht indienen of naar de rechter stappen. Maar bemiddeling kan een betere route zijn. Het gaat bij bemiddeling immers om het daadwerkelijk oplossen van een conflictueuze situatie rond een vraag om informatie, met behoud of herstel van de goede relatie.