Op 5 juni 2024 heeft een journalist van NRC bij het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding een klacht ingediend. De journalist wilde medio 2022 meer weten over de opschaling van IC-capaciteit in Nederland tijdens de coronapandemie, maar een besluit op zijn verzoek nam het ministerie maar steeds niet.

De 'eindtermijnen' die het ministerie zichzelf stelde, werden uiteindelijk allemaal niet gehaald en ook rechterlijke uitspraken werden niet nagekomen. Daarnaast werd de journalist niet altijd proactief door het ministerie geïnformeerd, bijvoorbeeld in geval van een vertraging. Pas nadat de journalist (of zijn gemachtigde) 'aan de bel trok' kwam het ministerie met een uitleg.

Resultaat bemiddeling

Tijdens het verloop van de bemiddeling zijn afspraken gemaakt over de verdere afhandeling van het Woo-verzoek van de journalist. Uiteindelijk heeft het ministerie van VWS het laatste besluit en bijbehorende documenten aan de journalisten verstrekt (2 jaar, 5 maanden en 5 dagen na indienen van het verzoek). De journalist was tevreden, maar de hele procedure bij het ministerie was hem wel zwaar gevallen. 

Het belang van snel, open en doorlopend contact

Voor een goede behandeling van een Woo-verzoek blijft een snel, open en doorlopend contact tussen het bestuursorgaan en de verzoeker van groot belang. Ook is het belangrijk dat beide partijen elkaar kunnen vertrouwen; doen wat ze zeggen, en zeggen wat ze doen.