Redelijkheid en behulpzaamheid zijn twee belangrijke begrippen in de Wet open overheid om tot een werkbaar verzoek en zoekvraag te komen.
Redelijkheid slaat op de verzoeker, die moet willen meewerken aan de afhandeling van zijn Woo-verzoek. Bijvoorbeeld als dit verzoek te breed is ingestoken om adequaat te kunnen behandelen en precisering nodig heeft, zoals dat zo mooi heet in juridische termen. Behulpzaamheid gaat over de overheid, die niet van de zijlijn kan toekijken maar ook moet helpen en haar best doen om de behandeling van het Woo-verzoek tot een succes te maken.
Uitspraak van de rechtbank
Een recente uitspraak van de rechtbank Noord-Holland gaat hierover. In dit geval vindt de rechtbank dat de verzoeker beter mee had moeten werken aan precisering van zijn Woo-verzoek. En, zo vraagt de rechtbank zich af, waarom is de verzoeker eigenlijk niet naar het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding gegaan? Dat college is er immers niet voor niets.
Klacht over de afhandeling van een Woo-verzoek?
Uiteraard hopen wij dat deze verzoekers dat in het vervolg doen. We zijn inmiddels bijna drie jaar operationeel en hebben met onze professionele mensen de nodige ervaring opgedaan met klachten en bemiddelingen. Dien dus vooral een klacht in als je het idee hebt dat je Woo-verzoek niet goed behandeld wordt, en je een beroepsmatig belang hebt bij de afhandeling van Woo-verzoeken. Wij zijn ervoor.