Afgelopen woensdag heeft het ACOI een werksessie verzorgd tijdens de Werkconferentie Open Overheid met als thema ‘Bouwen aan een responsieve overheid’.
Tijdens de werksessie stonden we stil bij de rol van gespreks- en bemiddelingsvaardigheden tijdens een Woo-proces. Kun je überhaupt wel bemiddelen over openbaarheid? Het is toch gewoon een wettelijke verplichting? Dat klopt, maar de Woo biedt ook ruimte voor het maken van afspraken met de Woo-verzoeker. Hoe kan de overheid daarbij zelf het goede gesprek voeren? Hoe voorkom je escalatie en juridisch getouwtrek? En welke gespreks- en bemiddelingsvaardigheden komen daar goed bij van pas?
Boven- en onderstroom
Het werd een interessante sessie, waarbij de deelnemers hun eigen ervaringen uitwisselden. Veel deelnemers brachten ter sprake dat het bij de uitvoering van de Woo vaak gaat om het voeren van het goede gesprek, zowel met verzoekers als met collega’s. Zo werd besproken dat je daarbij te maken hebt met de bovenstroom (procedurele aspecten en gedrag), maar óók met de onderstroom (gevoelens en emoties).
Voor dit laatste is in de procedurele aanpak bij de overheid vaak onvoldoende aandacht. De Woo maakt nu eenmaal veel los bij mensen. Door bewust te zijn van de onderstroom en dit bespreekbaar te maken is er een grote kans om in de bovenstroom tot werkbare afspraken te komen.