Waar kunnen we u mee helpen?
Vanuit welke rol bezoekt u deze website?
U heeft een bemiddelingsverzoek
U heeft als journalist, wetenschapper of vanuit beroepsmatig belang een klacht en wenst bemiddeling. Vul het formulier voor een bemiddelingsverzoek in.
Toelichting
Het Adviescollege kan bemiddelen wanneer Woo-verzoeken van journalisten en wetenschappers niet naar tevredenheid zijn afgehandeld. In de Wet open overheid is de procedure globaal geregeld:
- Een journalist of wetenschapper met een klacht, kan het Adviescollege inschakelen. Meestal zal dit gebeuren na een negatief besluit over het Woo-verzoek, dus in de bezwaarfase, maar ook andere klachten zijn mogelijk, bijvoorbeeld over een trage behandeling van een Woo-verzoek.
- Het Adviescollege bemiddelt tussen partijen. Als dat de zaak niet oplost, volgt een advies aan de betreffende overheidsorganisatie. Zo’n advies is niet bindend, maar een overheidsorganisaties kan het advies niet zomaar naast zich neerleggen.
- U kunt nog steeds op elk moment naar de rechter stappen en daar een besluit over openbaarmaking aanvechten. Het advies van het Adviescollege wordt daarin dan meegenomen.
Lees hier meer over het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding.
U heeft een bemiddelingsverzoek
Het Adviescollege bemiddelt alleen bij klachten van journalisten en wetenschappers of anderen met een beroepsmatig belang bij de openbaarmaking van overheidsinformatie. U behoort niet tot één van deze categorieën.
Het Adviescollege kan in dit geval uw verzoek niet in behandeling nemen. Dat is zo geregeld in de Wet open overheid (Woo). Heeft u echter een Woo verzoek ingediend en bent u niet tevreden met het verloop van dit verzoek? Dan kunt u mogelijk één van de volgende dingen doen:
- Als u het niet eens bent met een ingediend Woo besluit, kunt u bezwaar maken bij de betreffende overheidsorganisatie zelf. Die moet dan het besluit heroverwegen.
- Als u het niet eens bent met de uitkomst van de bezwaarprocedure, kunt u in beroep gaan bij de rechter. U moet daar dan onderbouwen dat de overheidsorganisatie in strijd handelt met de Wet open overheid.
- Het is ook mogelijk een klacht in te dienen bij de Nationale ombudsman.
- Soms is de klacht dat er geen antwoord komt op een verzoek, of dat het heel lang duurt. Als een overheidsorganisatie de wettelijke termijnen van de Woo overschrijdt, kunt u uw zaak aan de rechter voorleggen.
- Het is mogelijk om ons te tippen via het Tip ons formulier.
U heeft een vraag of suggestie over openbaarheid van overheidsinformatie
Dank dat u wilt meedenken en het Adviescollege suggesties wilt doen over openbaarheid van overheidsinformatie.
U kunt hiervoor het tip ons formulier invullen.
Lees hier meer over het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding.
U heeft een vraag of suggestie over de informatiehuishouding van de overheid
Dank dat u wilt meedenken en het Adviescollege suggesties wilt doen over de informatiehuishouding van de overheid.
U kunt hiervoor het tip ons formulier invullen.
Lees hier meer over het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding.
U heeft een andere vraag
Voor andere vragen kunt u ons vragenformulier invullen. Het vragenformulier vindt u hier.
Lees hier meer over het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding.
Deze uitslag is gebaseerd op jouw antwoorden
Klik hieronder om te bekijken wat de door jouw ingevoerde antwoorden precies waren.